♥DIARY♥

Wednesday 8 June 2011

Usaha tangga kejayaan..betul ken3? :))


  Ditengah keheningan pagi..(jam tepat menandakan pada pukul 2.30 a.m.).. Sedang ramai lena dibuai mimpi2 indah.. Hatiku tidak keruan lagi,mataku mulai perlahan-lahan terbuka.. aku mengaturkan langkah menuju ke tandas..
   Setelah membersihkan diri dengan air sembahyang.. sejadah yang dilipat kemas itu aku bentangkan.. Aku mulai pagi ini dengan bersujud kepadanya, Allah s.w.t *sesungguhnya perkara itulah wajib umat islam lakukan.. Aku menadahkan tangan berdoa kepadanya. Terasa diri amat kerdil sekali.. Aku luahkan 10001 perasaan kepadanya.. Adakala tanpa diduga, aku bergelinangan air mata, adakala aku gembira berdoa kepadanya..
   Setelah mendekatkan diri kepadanya, aku mengerah keringatku untuk menimba ilmu.. *kata orang, pagi-pagilah ilmu dan rezeki mudah masuk.. YESSS!! kata-kata seperti itulah menjadi "SUMBER INSPIRASIKU"..
Bersama secawan air milo panas, aku mencapai buku untuk membuat ulangkaji.. Secawan air milo panas menjadi teman 'study'ku setiap pagi. Bukan apa, bagi mengurangkan sedikit mengantuk..
   Aku membuat ulangkaji tanpa menghiraukan sesiapa pun.. Dengan berbekalkan 'timetable', aku mula mengatur strategi, aku membuat ulangkaji dari subjek 'very hard' boleh dikatakan , kepada subjek yang kurang memeningkan..
   When I was studying, I'm beginning to feel nervous about the forthcoming  exams. Though it is still a few month away from now, I fell I'll never be ready.. I told to mama and abah everytime that I want get well in  exams.. Insyaallah!! There's no reason why I can't do well .. I want to make mama and abah proud to have daughter like me..
   Kata orang, "USAHA TANGGA KEJAYAAN".. insyaallah, dengan usaha aku ini, aku mahu buktikan kepada semua yang aku juga boleh buat.. cuma sebelum ni, aku malas je.. fikir nak enjoy je.. tapi sampai bila aku mahu jadi begini?? enjoy sana sini.. huh! ape nak jadi?? .. YA ALLAH !!
Alhamdulillah.. aku masih belum terlambat untuk berubah.. past is past and I never turn back! itu janji aku pada mama and abah.. insyaallah, aku akan pegang janji2 aku itu sampai hari tua.. yang penting aku mahu lihat mama and abah tersenyum bangga dengan pencapaian aku.. bukan aku saja, malah adik2 juga.. "si sumber inspirasiku" .. :D
_________________________________________________________

   "Barangsiapa yang menempuh jalan untuk menuntut ilmu di dalamnya, maka Allah akan menuntutnya menuju di jalan-jalan menuju syurga. Dan sesungguhnya para malaikat akan mengepakkan sayap-sayap mereka untuk sang penuntut ilmu, karena ridha(terhadap apa yang diperbuat). Dan sesungguhnya, orang yang berilmu itu akan dimohonkan apapun oleh seluruh penghuni langit dan bumi serta ikan-ikan diperut laut. Dan sesungguhnya keutamaan orang yang berilmu dibandingkan dengan seorang ahli ibadah, adalah bagaikan keutamaan bulan di malam purnama atas seluruh bintang2 di angkasa. Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar dan juga dirham, akan tetapi mereka hanyalah mewariskan ilmu semata. Maka barangsiapa yang mengambilnya, sejatinya ia telah mengambil bagian yang banyak."
(Hadis sahih:diriwayatkan oleh Ahmad(V/196), Abu Dawud(no. 3641), At-Tirmidzi(no. 2682), Ibnu Majah(no. 223) dan Ibnu Hibban(no. 80 al-Mawaarid), lafadz ini milik Ahmad, dari Sahabat Abu Darda' radhiyallaahu'anhu)

Sabda Rasullulah s.a.w : "Tuntutlah ilmu, walaupun ke negeri Cina"

--->yee! Ilmu memang penting.. Tanpa ilmu, kita tidak akan perolehi apa yang kita mahu... kita tidak akan berjaya dalam hidup.. Kawan2, belajar dan berusaha laa bersungguh-sungguh selagi termampu agar kita berjaya dalam kehidupan... buat ibu dan bapa tersenyum bangga dengan kejayaan kita suatu hari nanti... bukan ke itu yang kita semua impikan?? jadi, renung-renungkan laa yee :))


2 comments:

  1. oh.. thanks terara :D.. btul kan ape yg t'tulis smua ni..

    ReplyDelete